Försäljnings
och leveransvillkor
Försäljning
av fysiska varor via Internet.
Köpvillkoren gäller för konsumenternas inköp
av varor på www.eurotoys.dk. Webbplatsen ägs och drivs av:
Eurotoys
CVR-nr. 26330769
Emil Neckelmanns väg 11
5220 Odense SØ
Tel. +4570400060
servicecenter@eurotoys.dk
Betalning
Betalning kan göras med följande betalningsmetoder:
VISA, MasterCard, Visa Electron eller
Klarna.
När du betalar med Mastercard och Visa som är
ett betalkort, kommer betalningen att reserveras på ditt konto i enlighet med
villkoren på ditt kort tills vi drar tillbaka eller avslår betalningen.
Vi erbjuder dessutom vi offentliga
institutioner som skolor, och kommuner betalning via EAN-faktura.
Betalt
med kort: Beloppet dras från ditt kort av när
beställningen skickas från Eurotoys. Ett större belopp kan aldrig dras än vad
du godkände för köpet.
Betalt
med Klarna: Vi aktiverar fakturan sammtidigt som vi
skickar din beställning.
Priserna anges i Svenska kronor. Förutom
priset på varan läggs också en fraktkostnad på. Du väljer själv på vilket sätt
ni vill få hem dina produkter under punkt 4, leveransval i kassan.
Leverans
Vi levererar med Post Nord, Schenker och UPS.
Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar från beställningen som skickas från vårt lager
i Danmark, om den finns i lager vilket står under produkten.
Förväntat leveransdatum visas på webbplatsen innan du slutför beställningen samt på ditt kvitto.
Vid beställning till er hemadress
Vid logistiska leveransförhinder för transportören eller om ingen är hemma på leveransadressen vid transporttillfället kan transportföretaget välja att ändra leveransen till en ServicePoint (närmsta utlämningställe för speditören). Utlämningsstället är det närmaste för den transportleverantören ni har valt vid beställningstillfället.
Vid beställning till Servicepoint (utlämningställe)
Vid logistiska leveransförhinder för transportören kan transportföretaget välja att ändra leveransen till en annan ServicePoint. Det nya utlämningsstället är det närmaste för den transportleverantören ni har valt vid beställningstillfället.
Annullering
Du kan avbryta ditt köp utan motivering inom 90 dagar. Om du har köpt flera objekt i en beställning kan du välja att avbryta
köpet av några eller alla artiklar. Se återbetalning av leveranskostnader för
delvis återbetalning under avsnittet Återbetalning av pengarna för
återbetalning.
Ångertiden löper ut 90 dagar efter den dag då
du eller en annan person som du väljer (utom transportören) har hämtat ut eller
kvitterat ut din vara via hemleverans eller ombud.
Om tidsfristen löper ut på en helgdag, lördag,
Nationell dag, julafton eller nyårsafton, förlängs tidsfristen till följande
arbetsdag.
Om du bryter förseglingen på filmer, spel
eller programvara förlorar du din ångerrätt.
Så ångrar du ditt köp
Du ångrar ditt köp genom att ge oss ett
tydligt meddelande om att du ågrar ditt köp. Detta kan göras via ditt
personliga konto på eurotoys.se, via e-post till servicecenter@eurotoys.dk,
på telefon 0770 455 688, eller genom att använda standardavbrytningsformuläret
längst ner på sidan.
Du
kanske inte ångra ett köp genom att vägra att ta emot din vara (vid
hemleverans) eller genom att INTE hämta det hos ditt ombud utan att meddela det
till oss samtidigt.
Att ångra ett köp uppfylls om du skickar ett meddelande om att du ångrar
köpet INNAN tidsfristen har löpt ut.
Att
returnera en produkt till oss och returkostnader
Om du har ångrat ett köp av en artikel eller
order måste du själv skicka eller
leverera produkten till Eurotopys APS, Emil Neckelmanns Vej 11, 5220 Odense SØ
utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du
vill avbryta ditt köp. Tidsfristen uppfylls om du returnerar varorna innan 14
dagar.
Din produkt måste levereras direkt till oss
med företagspaket eller liknande. Ni kan inte returnera en vara till ett ombud
i Danmark som vi själva behöver hämta ut. Då kommer returen att skickas
tillbaka till er från ombudet.
Ni som kund står själv för returfrakten till
oss.
Ni som kund ansvarar själv för att paketet
kommer fram till vårt lager i nyskick. Var noga med att paketera produkten
innan den skickas till oss. Kommer produkten fram skadat till oss så godkänns
inte returen. Vi rekommenderar att du
använder spårbara sändningar så att du själv alltid kan följa paketet.
Kostnaden för en retur till Danmark varierar
kraftigt beroende på produktens storlek. Från 60:- upp till 500 SEK för större
produkter.
Läs mer på respektive speditörs hemsida eller
hos ditt ombud.
På grund av storlek kan vissa varor inte
returneras med vanlig post och måste istället returneras av speditören själv,
D.v.s en direktfrakt till oss på lastbil. Detta gäller för de flesta pooler, lekhus,
elbilar, trampoliner etc. Priset för dessa större varor beror på varans vikt
och volym samt antalet kilometer varan måste transporteras. Det finns
vanligtvis ett fast pris per km. Observera att det kan finnas en prisskillnad
beroende på vilken transportör du väljer att använda. Du kan få en offert för
retur av dina varor genom att kontakta Schenker / UPS / Posten eller DHL.
Återbetalning
av pengar.
När vi har mottagit din retur till oss och den
är godkänd så återbetalar vi dina pengar. Vid högtider som jul och när vi ar
hög beläggning kan returen ta några extra dagar innan vi har registrerat den.
Om du köpte flera produkter i en och samma
beställning återbetalar vi inte fraktkostnaden för ordern.
Vi återbetalar beloppet utan onödigt dröjsmål
i dom flesta fall inom 14 dagar efter
det att vi fått din retur. Vi kan inte återbetala varor innan vi har fått
varorna i retur till oss
Vid en återbetalning sätts pengarna tillbaka
på det kortet / Kontot / som pengarna drogs ifrån. Har ni betalat med Klarna så
kommer pengarna tillbaka från Klarna till ditt konto. Inga avgifter tas ut till följd av
återbetalningen.
Varans
skick vid retur och emballering
Det är ni som kund som är ansvarig för att
produkten ni returnerar är oanvänd och
och i ett sådant skick att vi kan sälja den vidare. Produkten får inte vara
användeller på annat sätt ”testad” och lekt med när den returnerad till
oss.
Du måste returnera föremålet i originalförpackningen.
Förpackningen får vara öppnad öppnas men inte skadad. Om förpackningen saknas
eller är skadas kan det utgöra en värdeförlust som du är ansvarig för. Det kan
också vara så vi bedömmer att produkten inte kan säljas vidare p.g.a
emballageskador eller produktskador och då godkänns inte returen.
Du bör också se till att föremålet är
ordentligt förpackat när du returnerar det. Du har själv ansvaret för paketet /
paketen tills vi tar emot dem. Spara därför e-postkvitto och spårningsnummer på
ditt paket.
Reklamation-
om det är något fel med produkten
Vid köp av varor gäller reglerna i den Danska
köplagen. Du har 2 års garanti om artikeln är defekt. En defekt artikel är till
exempel ett tillverknings- eller materialfel eller felaktig information om
produkten. Vanligt slitage är inte en reklammation eller om ni själv har skadat
produkten.
Om produkten har en defekt eller ett fel,
kommer Eurotoys ombesörja en reparation av produkten eller eller sända er en ny
felfri produkt.
Om du hittar en fel på din produkt måste du reklamera
detta till oss inom rimlig tid. Vi rekommenderar att du meddelar oss så snart som möjligt, särskilt vid transportskador
(då du även ska ta kort på leverasen och meddela utläningställe / transportör
om att emballaget är skadat. Transportören / utlämningstället ska då också
notera detta.
Om du reklamerar en vara till oss inom två
månader efter att felet upptäckts är det dock alltid inom rimlig tid. Om och
när din reklamation blir godkänd återbetalar vi dina pengar. Spar ditt kvitto.
Om du vill fråga oss om något du kanske tror
är ett fel eller kanske en reklamation, fråga oss så detaljerat som möjligt vad
problemet är, bifoga bilder som förtydligar problemet ytterligare. Det är inte
ett krav, men det gör det lättare för oss att hitta felet och det minimerar
behandlingstiden för din fråga. Skicka tillbaka din produkt på ett säkert sätt
så det intekommer fram skadat till oss.
överklaganden
Om vi inte kan komma överens om vad du har
rätt till har du följande möjligheter:
Ett klagomål om en produkt eller tjänst kan skickas
in till Centrum för klagomål, House of Commons, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du
kan klaga till Centret för klagomål via klagomålens hemsida för Underhuset:
https://kpo.naevneneshus.dk.
Europeiska kommissionens portal för
online-klagomål kan också användas. Detta är särskilt relevant för konsumenter
som är bosatta i ett annat EU-land. Klagomål lämnas in här -
http://ec.europa.eu/odr. Ange vår e-postadress: servicecenter@eurotoys.dk när
du lämnar in ett klagomål.
Ångerrätt
Kundens ångerrätt och
information om ångerrätten
(1) Som kund har du alltid en lagstadgad ångerrätt vid
distansköp som leverantören ska informera om enligt följande rättsliga mall.
Undantag från ångerrätten regleras under punkt (2). Under punkt (3) finns
mallen för en ångerrättsblankett.
Information om ångerrätten
Ångerrätt
Du har rätt att ångra köpeavtalet inom fjorton dagar
utan att ange något skäl.
Ångerrätten gäller i fjorton dagar efter att du eller
en namngiven tredje person som inte är transportören har erhållit varan. Vid en
beställning av varor som levereras separat gäller ångerrätten i fjorton dagar
efter att du eller en namngiven tredje person som inte är transportören har
erhållit den sista varan. För en vara som levereras i flera omgångar börjar
ångerrätten gälla efter den sista delleveransen.
För att kunna utnyttja ångerrätten måste du informera
oss om ditt beslut att ångra avtalet på ett entydigt sätt (t.ex. via vanlig
post, e-post eller fax).
Eurotoys Aps
Emil Neckelmanns Vej 11
5220 Odense SØ
Tlf. 70400060
servicecenter@eurotoys.dk
Du kan använda den bifogade ångerblankettsmallen om du
vill.
Det räcker om du skickar meddelandet om att du ångrar
köpet innan tiden för ångerrätten löpt ut.
Följder vid
utnyttjande av ångerrätten
Om du ångrar avtalet kommer vi omedelbart eller senast
inom fjorton dagar betala tillbaka alla dina kostnader inklusive
transportkostnaderna (med undantag för de extrakostnader som uppstår om du valt
ett annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder) från och
med det datum vi tagit emot ditt meddelande om att du vill utnyttja
ångerrätten. Vid den här återbetalningen använder vi samma betalningsmedel som
vid den ursprungliga transaktionen, såvida inget annat uttryckligen
överenskommits; vi kommer aldrig att begära någon ersättning för den här
återbetalningen. Vi kan hålla inne med återbetalningen av priset för varorna
tills vi har fått tillbaka dem eller tills du kan bevisa att du skickat dem,
beroende på vilket av detta som inträffar först.
Du måste omedelbart och senast efter fjorton dagar
från det att du meddelat oss om att du ångrar köpet skicka eller lämna tillbaka
varorna till oss. Det räcker att skicka varorna innan tidsfristen på fjorton
dagar har löpt ut.
Du måste själv stå för de direkta kostnaderna när du
skickar tillbaka varorna. Du behöver bara stå för en eventuell värdeminskning
av varorna om den bevisligen beror på att du handskats med dem på något sätt
som inte var nödvändigt för att kontrollera deras beskaffenhet, egenskaper eller
funktioner.
Slut på
informationen om ångerrätt
(2) Den här ångerrätten för distansköp gäller inte för
förseglade varor som av hälsoskäl eller hygieniska orsaker inte lämpar sig för
återlämning om förseglingen brutits.
(3) Mall för ångerrättsblankett
(Fyll i blanketten och
skicka den till oss om du vill utnyttja din ångerrätt.)
Till
Eurotoys Aps
Emil Neckelmanns Vej 11
5220 Odense SØ
Tlf. 70400060
servicecenter@eurotoys.dk
Härmed ångrar jag/vi (*) det köpeavtal jag/vi (*) ingått för följande varor
(*)/följande tjänster (*)
Beställd den (*)/mottagen den (*)
Kundens/kundernas namn
Kundens/kundernas adress
Kundens/kundernas underskrift(er) (gäller endast pappersblanketter)
Datum (*)
Stryk det som inte gäller.